Zarząd Dróg Powiatowych

w Pleszewie

Zarząd Dróg Powiatowych
w Pleszewie
ul. Gen. Hallera 54, 63-300 PLESZEW
Strona główna Biuletynu Informacji Publicznej - bip.gov.pl

Zadania i kompetencje

Do zakresu działania Dyrektora ZDP należy:
1. Organizowanie i wykonywanie zadań ZDP określonych w Statucie ZDP i Regulaminie Organizacyjnym ZDP, wynikających z ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych i innych aktów prawnych, zarządzeń i poleceń Starosty, uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu poprzez:
- nadzór nad terminowym i zgodnym z obowiązującymi przepisami prawa wykonywaniem zadań przez podległych pracowników ZDP,
- współdziałanie, w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań przez ZDP, z innymi jednostkami organizacyjnymi administracji rządowej, samorządowej oraz organizacjami społeczno - zawodowymi,
- kierowanie pracą podległych pracowników w sposób zapewniający realizację zadań,
- zapewnienie wykonania zadań w zakresie obowiązującej sprawozdawczości.
2. Przygotowywanie dla potrzeb Rady Powiatu i jej komisji oraz Zarządu Powiatu i Starosty wymaganych analiz, sprawozdań, informacji itp. z zakresu zadań realizowanych przez ZDP.
3. Przygotowywanie projektów aktów prawnych Rady Powiatu, Zarządu Powiatu oraz Starosty w zakresie zadań realizowanych przez ZDP.
4. Zapewnienie wykonania podjętych przez Radę Powiatu, jej Komisje i Zarząd Powiatu aktów prawnych oraz decyzji i Zarządzeń Starosty w zakresie obejmującym zadania realizowane przez ZDP.
5. Zapewnienie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości ZDP.
6. Decydowanie w sprawach przyjmowania, zwalniania i przeszeregowania pracowników, opracowywanie zakresów czynności, odpowiedzialności i zadań pracowników,
7. Podejmowanie decyzji oraz wydawanie zarządzeń, instrukcji, regulaminów i poleceń zgodnie z zakresem działania.
8. Opracowywanie planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej zadań realizowanych przez ZDP, a po ich zatwierdzeniu sprawowanie kontroli nad ich realizacją.
9. Wykonywanie kontroli wewnętrznych,
10. Wydawanie zezwoleń kategorii I na przejazd pojazdu nienormatywnego zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,
11. Nadzór nad kontrolą zarządczą i polityką bezpieczeństwa w ZDP,
12. Wykonywanie kontroli sieci drogowej i mostowej oraz prowadzenie dziennika kontroli dróg i mostów,
13. Opracowywanie wniosków o dofinansowanie inwestycji drogowych,
14. Uzgadnianie lokalizacji przystanków autobusowych przy drogach powiatowych,
15. Zapewnienie przestrzegania w ZDP tajemnicy państwowej, służbowej oraz przepisów o ochronie danych osobowych przez pracowników ZDP.
16. Zapewnienie przestrzegania przez pracowników ZDP postanowień regulaminu pracy, a w szczególności przepisów o dyscyplinie pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochronie przeciwpożarowej.
17. Dbanie o właściwe warunki pracy oraz zabezpieczenia mienia ZDP przez kradzieżą i dewastacją.
18. Reprezentowanie ZDP na zewnątrz
Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności ZDP a w szczególności za:
- skutki prawne (dyscyplinarne, cywilne, karne) podejmowanych decyzji podpisywanych dokumentów,
- powiadamianie organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- warunki pracy i stan BHP

Szczegółowy zakres działania Głównego Ksiegowego ZDP określa art.54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. O finansach publicznych (Dz.U. Z 2019r. Poz. 869 ze zm)
Do zakresu działania Głównego Ksiegowego należy w szczególności:
1. Opracowywanie projektu budżetu jednostki oraz dokonywanie analiz wykonywania budżetu.
2. Sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu.
3. Prowadzenie rachunkowości budżetu jednostki oraz gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.
4. Prowadzenie sprawozdawczości i ocena realizacji wykorzystania przydzielonych środków.
5. Prowadzenie kontroli finansowej.
6. Planowanie i realizacja wydatków osobowych ZDP oraz prowadzenie dokumentacji płacowej.
7. Windykacja należności budżetowych.
8. Współdziałanie z bankami, urzędami skarbowymi i ZUS.
9. Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości.
10. Prowadzenie księgi inwentarzowej środków trwałych i przedmiotu mienia ruchomego.
11. Przygotowywanie zasad oraz nadzór nad prowadzeniem i rozliczaniem inwentaryzacji.
12. Prowadzenie obsługi księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Stanowisko podlega bezpośrednio Dyrektorowi ZDP.
Główny Księgowy ponosi odpowiedzialność za:
- zorganizowanie, sporządzanie, przyjmowanie obiegu dokumentów finansowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji księgowych i zabezpieczenie przed nadużyciami,
- należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów,
- przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych,
- prawidłowe terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych
- terminowe i właściwe sporządzanie sprawozdań finansowych,
- ewidencję majątku ZDP.

Sekcja techniczno administracyjna
W skład sekcji techniczno administracyjnej wchodzą nastepujące stanowiska :
1/ stanowisko ds. sieci drogowej
2/ stanowisko ds sieci drogowej
3/ stanowisko ds zamówień publicznych
4/ stanowisko ds. inwestycji
Do zakresu działań sekcji techniczno administracyjnej należy w szczególności
1. rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie decyzji na zajęcie pasa drogowego na prowadzenie robót obcych, naliczanie należności za zajęcie pasa drogowego oraz naliczanie kar w razie samowolnego zajęcia pasa drogowego lub niedotrzymania warunków określonych w zezwoleniu,
2. orzekanie o przywróceniu do stanu poprzedniego pasa drogowego w przypadku jego samowolnego zajęcia lub naruszenia stanu pierwotnego
3. rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie decyzji lokalizacyjnych na budowę , przebudowę zjazdów z dróg i włączeń do sieci dróg powiatowych,
4. rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie decyzji na ustawienie reklam w pasie drogowym oraz naliczanie opłat z tego tytułu i kar,
5. uzgadnianie dokumentacji technicznych robót obcych planowanych w pasie
drogowym,
6. rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie zezwoleń na przebudowę lub remont kapitalny budynków, obiektów inżynierskich i urządzeń nie związanych z gospodarką drogową lub obsługą ruchu, istniejących w pasie drogowym,
7. rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie zezwoleń w uzasadnionych przypadkach na lokalizację nowych urządzeń lub obiektów nie związanych z gospodarką drogową lub potrzebami ruchu przy drodze w odległości mniejszej niż określone w ustawie o drogach publicznych lub umieszczania ich na obiektach mostowych,
8. dokonywanie przeglądów oznakowania dróg, dbałość o prawidłowy stan oznakowania pionowego i poziomego,
9. opiniowanie projektów organizacji ruchu na drogach powiatowych,
10. planowanie i prowadzenia spraw związanych z zielenią i drzewostanem w tym lustracja w trenie, przygotowywanie wniosków do właściwych urzędów, przygotowywanie umów zezwalających na wycinkę drzew, rozliczanie wyciętych drzew zgodnie z otrzymaną decyzją,
11. współudział w kontrolach sieci drogowej i mostowej,
12. współpraca z organami administracji rządowej, samorządowej, policją, inspekcją ruchu drogowego oraz administracją kolejową w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
13. przygotowywanie decyzji o wprowadzaniu ograniczeń w ruchu na zagrożonych odcinkach dróg,
14. przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju.
15. prowadzenie i aktualizacja ewidencji dróg i obiektów mostowych,
16. przygotowywanie dokumentacji przetargowej zgodnie z prawem zamówień publicznych na inwestycje drogowe, remonty i bieżące utrzymanie dróg, udział w komisji przetargowej,
17. przygotowywanie dokumentacji dotyczącej zamówień nie objętych ustawą o zamówieniach publicznych,
18. przygotowywanie projektów umów na zlecane roboty oraz prowadzenie rejestru zawartych umów,
19. organizacja przekazywania placów budów i komisyjnych odbiorów robót,
20. bieżące kontrolowanie wpłaty i zwrotu wadiów przetargowych i zabezpieczeń,
21. prowadzenie rejestru faktur za wykonane roboty, usługi i zakupy wraz z ich opisem,
22. opracowywanie planów zimowego utrzymania dróg, prowadzenie ewidencji zimowego utrzymania i kontroli,
23. informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
24. sporządzanie tygodniowych raportów o stanie dróg i zagrożeniach na drogach powiatowych i przekazywanie ich do Centrum Zarządzania Kryzysowego,
25. prowadzenie spraw zwiazanych z ubezpieczeniem majątku ZDP oraz dróg,
26. prowadzenie sekretariatu ( w tym : przyjmowanie, odbiór i wysyłka korespondencji oraz jej rejestracja),
27. przyjmowanie i odprowadzanie gotówki oraz sporządzanie raportów kasowych,
28. prowadzenie spraw związanych z ewidencją czasu pracy pracowników (listy obecności, ewidencji delegacji, wyjść i wyjazdów służbowych, sporządzanie planów urlopów wypoczynkowych i ich ewidencji),
29. przygotowywanie pism do podpisu przez Dyrektora ZDP,
30. prowadzenie spraw związanych z uregulowaniem stanu prawnego dróg i gruntów pod drogami,
31. przygotowywanie spraw administracyjnych związanych z planowanymi inwestycjami,
32. aktualizacja planu rozwoju sieci dróg powiatowych,
33. rozliczanie nakładów na budowę i przebudowę dróg i obiektów mostowych,
34. rozliczanie inwestycji realizowanych z gminami i przygotowywanie stosownych dokumentów,
35. kontrola rozliczeń kart drogowych i raportów pracy sprzętu,
36. nadzór nad okresowymi przeglądami ulic, dróg ,obiektów mostowych i budynkami ZDP,
37. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majatku ZDP i dróg,
38. prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska,
39. prowadzenie spraw BHP i P.Poż,
40. prowadzenie spraw związanych z organizacją ZDP i organizacją pracy ( w tym :prowadzenie ewidencji zarządzeń wewnętrznych Dyrektora i kontrola ich przestrzegania, prowadzenie rejestrów : interpelacji radnych, pism przygotowywanych do podpisu przez Starostę, wniosków i pism od Burmistrzów i Wójtów gmin, sołtysów i innych użytkowników dróg)
41 wykonywanie innych prac wynikających z prawa i nałożonych obowiązków na ZDP Sekcja techniczno administracyjna podlega bezpośrednio Dyrektorowi ZDP

Do zakresu obowiązków sekcji drogowej należy w szczególności :
1. wykonywanie drobnych robót interwencyjnych i utrzymaniowych zapewniających bezpieczeństwo ruchu, trwałość obiektów oraz estetykę pasa drogowego,
2. usuwanie z pasa drogowego przeszkód i zanieczyszczeń,
3. wycinka krzewów , koszenie traw w obrębie ulic, dróg i mostów,
4. usuwanie wiatrołomów i obcinanie gałęzi zagrażających bezpieczeństwu ruchu,
5. likwidacja drobnych ubytków w nawierzchniach bitumicznych masą bitumiczną na zimno,
6. utrzymywanie w czystości i czytelności znaków drogowych,
7. oznakowanie doraźne odcinków dróg zagrażających bezpieczeństwu, zabezpieczanie i naprawa uszkodzonych elementów urządzeń drogowych,
8. zabezpieczenie antykorozyjne poręczy mostowych,
9. utrzymanie czystości i porządku na drogach na drogach, chodnikach i mostach,
10. wykonywanie drobnych remontów obiektów budowlanych ZDP , utrzymanie ich w należytym stanie oraz utrzymanie porządku i czystości na placach,
11. utrzymanie we właściwym stanie środków transportowych i sprzętowych będących w jej dyspozycji,
12. obsługa kotłowni budynku ZDP
13. sporządzanie kart drogowych i rozliczeń sprzętu,
14. kontrola sprzętu i urządzeń przeciwpożarowych,
15. wykonywanie innych poleceń przełożonego

Ostatnia zmiana: Publikacja treści - migracja danych
Zmiany w dokumencie dokonał: Administrator BIP
Data zmiany: 18-02-25 16:26
Informacja: Pełny rejestr zmian niniejszego dokumentu dostępny jest dla zainteresowanego po złożeniu wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
Dostępność wizualna