Zarząd Dróg Powiatowych w Pleszewie jest jednostką organizacyjną Powiatu Pleszewskiego utworzoną z dniem 1 stycznia 1999r. z mocy prawa, na podstawie rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 grudnia 1998r. w sprawie dostosowania organizacji dyrekcji dróg publicznych oraz będących ich częściami zarządów drogowych i drogowej służby liniowej do organizacji administracji publicznej określonej przepisami o reformie administracji publicznej (Dz.U. Nr 156, poz. 1027) i działa w oparciu o Regulamin organizacyjny nadany uchwałą Zarządu Powiatu w Pleszewie.
Prowadzi sprawy związane z:
- zarządzaniem dróg - od planowania ich rozwoju, przez bieżące administrowanie i utrzymanie, do inwestycji modernizacyjnych i rozwojowych,
- zarządzaniem ruchem na drogach powiatowych i gminnych
ZDP zarządza na terenie 6 gmin siecią 373,7 km dróg powiatowych w tym:

15,3 km ulic powiatowych

18 obiektami mostowymi

347 przepustami drogowymi
Drogi powiatowe w poszczególnych gminach:
Podstawowe zadania Zarządu Dróg Powiatowych:
- opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
- opracowywanie planów finansowania budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, w tym obiektów i urządzeń związanych z drogą, utrzymanie zieleni, kształtowanie zagospodarowania pasa drogi,
- przygotowanie zadań z zakresu budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, w związku z pracami nad projektem budżetu powiatu, zgodnie z zasadami tworzenia budżetu,
- przygotowanie warunków zamówienia publicznego ma wskazane wyżej zadania wraz z procedurami przetargowymi, realizacja przetargów, nadzór nad realizacją zadań, odbiór realizowanych zadań,
- pełnienie funkcji inwestora,
- zarządzanie pasem drogowym, koordynacją robót w pasie drogowym, w tym wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego,
- ewidencją dróg i obiektów mostowych,
- prowadzenie w porozumieniu z policją ewidencji i badań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych,
- wykonywanie robót interwencyjnych i zabezpieczających,
- wykonywanie zadań na rzecz obronności kraju,
- koordynacja działań powiatu w powiązaniu z pozostałymi szczeblami administracji samorządowej i administracji rządowej.
Do zadań Zarządu należy:
- prowadzenie całokształtu zagadnień zawiązanych z organizacją ruchu i oznakowaniem dróg,
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z planowaniem, budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg powiatowych,
- koordynacja robót w pasie drogowym, tj. wydawanie zezwoleń na prowadzenie robót, umieszczanie urządzeń obcych, budowę i przebudowę zjazdów z dróg i włączeń do sieci dróg, orzekanie o przywróceniu pasa drogowego do stanu pierwotnego oraz naliczanie i pobieranie kar za samowolne zajęcie pasa,
- udzielanie zezwoleń na ustawianie reklam w pasie drogowym,
- udzielanie zezwoleń na organizowanie zawodów sportowych, zgromadzeń i innych imprez, które powodują utrudnienia ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny,
- wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów, których masa nacisku osi lub wymiary pojazdu są większe od dopuszczalnych,
- uzgadnianie i zatwierdzanie projektów organizacji ruchu na czas prowadzenia robót w pasie dróg powiatowych i gminnych,
- wprowadzanie ograniczeń ruchu ze względu na stan techniczny drogi.